סוף עידן הקרמבו?

הביקוש הגובר למעדן המנחם גרם למחסור על המדפים. בנוסף, חברת פלדמן הודיעה: ״בקרוב נפסיק את ייצור הקרבו״. זאת בגלל העלויות הגבוהות של ייצור המוצר.

קרמבו
קרמבו/ צילום: ירון שרון

מחסור גדול במוצר האהוב

רשתות השיווק מדווחות על מחסור באחד מסמליה המובהקים של העונה החורף, הקרמבו. חברת פלדמן הודיעה כי בקרוב היא תפסיק לחלוטין את ייצורו של הלהיט הישראלי המיתולוגי, המשווק תחת המותג מנבו, כיוון שאינו רווחי. כמו כן, בשל קושי לעמוד בביקוש ההולך וגדל למוצר.

אחד הסימנים הכי מובהקים להגעת עונת החורף הוא כמובן, לפי אריזות הקרמבו שצצות בכל חנות מכולת. הקרמבו בארץ משווק בחורף בלבד, לא משום שאין לו ביקוש באביב ובקיץ אלא משום שבטמפרטורות גבוהות, קצף הקרמבו מתייבש ומתקבל מרקם צמיגי.

ייצור קרמבו
ייצור קרמבו

לפני 200 שנה בארצות הקרות- גרמניה ודנמרק הגו את הרעיון שנקרא קרמבו. אך, הייצור המסחרי בארץ של הקרמבו התחיל בתחילת שנות ה – 60.

מדינת ישראל היא המדינה בה נמכרת כמות קרמבואים הגדולה ביותר בעולם. בישראל נאכלים כ-50 מיליון קרמבואים בעונה שאורכה כ-6 חודשים. כלומר, בממוצע 10 קרמבואים לאדם. את הקרמבו בישראל נהוג להתחיל למכור ביום הראשון של חודש נובמבר ולהוריד מן המדפים לפני כניסת חג הפסח.

כיצד מכינים את הקרמבו האהוב?

הקרמבו מיוצר באמצעות מכונה ארוכה לה שני מכלים. מכלים אלו מזינים את המכונה, באחד מהם יש תמיסת סוכר, ובשני תמיסת חלבון ביצה (אלבומין). שני החומרים הללו מועברים למיכל הקצפה, אליו מוזרם אוויר בלחץ, עד לקבלת קצף קשה ויציב. לאחר מכן, הקצף מועבר למכונה המזריקה כדורי קצף על העוגייה הפריכה. הקרמבואים עוברים תחת מפל שוקולד חם ונוזלי. כך נוצר אותו מעטה חיצוני של שוקולד. לבסוף, עוברים הקרמבואים דרך מנהרת קירור על מנת שהציפוי יתקשה מייד.

קרבו
צילום: Shutterstock

אין מכונה עדינה מספיק אשר מסוגלת לעטוף את הקרמבואים מבלי לפגום במוצר. לכן, בסוף פס הייצור הקרמבואים נעטפים ידנית אחד אחד. על קו הייצור יושבים עוטפים מיומנים שקצב עבודתם הוא 2 שניות לכל קרמבו.

עטיפה ידנית של המוצר, זה דבר שמייקר מאוד את עלויות ההפקה שלו. כמו כן, לפני כשנתיים נרכשה גלידות פלדמן, שהייתה חברה משפחתית, בידי קרן לנטרן, תמורת 65 מיליון שקל. מאז התמקדה בפעילות בעיקר בתחום הגלידות, במטרה להעלות את רווחיה. זאת לאור המשאבים הרבים שדורש ייצור הקרמבו בחורף.

אריזת קרמבו
אריזת קרמבו/ צילום: הדר פרוש פלאש 90

הטעמים המובילים: וניל ומוקה

"משנות הצנע אנחנו מכירים את טעמי הווניל והמוקה", מספר שי שלו, מנהל השיווק של הגלידות של פלדמן. "השנה רצינו להחזיר את אחד הטעמים, בננה או פטל. בשנים 2010־2012 היינו משיקים אותם לקראת דצמבר, אבל החלטנו בסוף לא לעשות זאת. זה נבע גם מהסיבה שהיה לכך פחות ביקוש״.

״היה לנו בעבר גם קרמבו בטעם קפה עם קינמון, אייס קפוצ'ינו, ריבת חלב, מסטיק, אבל ראינו שהציבור נשאר מאוד מסורתי בטעמים שלו, חוזר לווניל ולמוקה שהובילו באופן תמידי. הציבור הישראלי נשאר מסורתי אפילו בהעדפתו בין שני הטעמים הקיימים. הווניל עדיין מוביל: 60%, מול 40% של המוקה", הוא מוסיף.

עוד כתבות שיעניינו אותך